THE EFFECTIVENESS OF COLLABORATIVE LEARNING ON THE MATHEMATICS LEARNING ACHIEVEMENT AMONG 8TH GRADE STUDENTS OF SMPN 1 AJANGALE , INDONESIA
Abstract
This research involved two classes to which achievement tests were administered. The initial achievement test aimed to assess students’ initial knowledge of mathematics, while the final test was carried out to evaluate students’ learning outcomes after treatment. The results of this study showed that experimental class obtained higher average final test score (84.70) than control class (80.44).The independent sample t test also showed a value lesser than alpha (0.012 <0.05). As a class, the improvement was also shown by proportion test results, in which zcount> ztable (2.50> 1.64). Regarding those results, the use of collaborative learning brought significant improvement in mathematics learning outcomes of 8th grade students of SMPN 1 Ajangale.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Gunawan W. A. (2006). Genius Learning Strategi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Arif, F. (2011). Pengantar Penelitan dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Barkley, E, E.,Cross, K.P. Major, Clair H & Yusron, N. (2012). Collaborative Learning Techniques: Teknik-teknik Pembelajaran Kolaboratif. Penerjemah: Narulita Yusron. Bandung: Penerbit Nusa Media.
Margowati, D. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Kolaboratif disertai Strategi Quantum Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi. http://eprints.uns.ac.id/5236/1/131070508201008301.pdf. diakses pada 3 Maret 2014.
Departemen Pendidikan Nasional. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa: Edisi Keempat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka
Diana, L. (2007). Efektivitas Pendekatan Kontekstual terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Vii pada SMP Negeri 3 Makassar. Makassar: Skripsi FMIPA UNM.
Mudjiono & Damayanti . (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Djaya, R. M. (2013). Komparasi Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) dan Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) dalam Materi Geometri pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Sungguminasa. Tesis. Pascasarjana UNM.
Apriono D. (2011). Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa dalam Belajar Melalui Pembelajaran Kolaboratif. http:// ejournal. unirow. ac. id/ ojs/ files/ journals/ 2 /articles /4/ public /2.%20joko%20beres.pdf. diakses pada 27 Februari 2014.
Gerson. (2003). Evaluasi Hasil Belajar yang relevan dengan kurikulum berbasis kompetensi. Surabaya : Yayasan Pengkajian Pengembangan Pendidikan Indonesia Timur (YP3IT).
Oemar, H, . (2006). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasbullah. (2003). Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.
Hastuti, S. (1996). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataran Guru Slip Setara D-III.
Hudojo H. (2001). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: Universitas Negeri Malang.
Hudojo, H. (1990). Strategi Belajar Mengajar Matematika.Malang:IKIP Malang.
Santyasa, I, W. (2006). Pembelajaran Inovatif: Model Kolaboratif, Basis Proyek, Dan Orientasi Nos. http://www.freewebs.com/santyasa/PDF_Files/ COLLABORATIVE_MODEL_PROJECT_BASED__DAN_ORIENTASI_NOS.pdf.diakses pada 7 Maret 2014.
Ilyas, B. & Tiro, M. A. (2007). Statisticsa Terapan untuk Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial Edisi Kedua. Makassar: Andira Publisher.
Jacobs, G. M., Lee, G. S, & Ball, J. (1996). Learning Cooperative Learning via Cooperative Learning: A Sourcebook of Lesson Plans for Teacher Education on Cooperative Learning. Singapore: SEAMEO Regional Language Center.
Johnson, D.W. & Johnson, R.T, & Holubec, E. (1993). Circles of learning. Edina: Interaction Book Company.
Anggraini, N. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (Ttw) Dengan Numbered Heads Together (NHT) terhadap Peningkatan Pemahaman Konsep dan Keaktifan Siswa Kelas VIII SMP N 4 Kalasan. Yogyakarta: Fakultas Sains dan Teknologi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Theodore, P. (1996). Collaborative versus cooperative learning acomparison of two concepts which will help us understand the underlying nature of interactive learning. http://ses.une.edu.au/cf/papers/pdf. diakses tanggal 20 Oktober 2008.
Roberts, T., S. (2004). Online Collaborative Learning: Theory and Practice. London: Idea Group Inc.
Ruslan. (2012). The Effectiveness of Guided Discovery Method with Cooperative Setting in Learning of Rectangle ang Square on Students of Grade VII SMP Negeri 18 Makassar. Makassar: FMIPA UNM.
Ahmad, S. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Sahabuddin. (2007). Mengajar dan Belajar. Makassar: Badan Penerbit UNM.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Saputra A, K. (2010). Keefektifan Pembelajaran Matematika Realistik pada Kelas VII SMP Negeri 18 Makassar. Makassar: FMIPA UNM.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Srinivas, H. (2012). What is Collaborative Learning?. Diakses dari http:// www. Gdrc .org/ kmgmt/ c-learn/what-is-cl.html, pada tanggal 7 Mater 2013 Pukul 23.03 WIB.
Sudjana, N. (2006). PeScorean Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sukardi. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tiro, M. A. (2002). Statisticsa Terapan. Makassar : Andira Publisher
Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Urip Widodo. (2013). Penerapan Metode Pembelajaran Kolaboratif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Membaca Gambar Sketsa Di Smk Negeri 2 Klaten. Jurnal Skripsi. http://eprints.uny.ac.id/10637/1/Jurnal%20Skripsi%20-%20PDF.pdf. diakses pada 7 Maret 2014.
Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran, Landasan, dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Warsono & Hariyanto. (2013). Pembelajaran aktif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
DOI: https://doi.org/10.18551/erudio.7-2.2
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Erudio Journal of Educational Innovation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.